Off-day! - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Irina Bonder - WaarBenJij.nu Off-day! - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Irina Bonder - WaarBenJij.nu

Off-day!

Door: Irina

Blijf op de hoogte en volg Irina

17 Maart 2012 | Nepal, Kathmandu

Namaste volgers!

Vandaag was het een vrije dag voor de Nepalese mensen. Hier hebben ze maar 1 vrije dag, dus ik heb er extra van genoten. Vanochtend lekker in het zonnetje op het balkon gezeten en vanmiddag samen met Chloe, mijn vriendinnetje van hier, naar Thamal geweest: het toeristische stadsdeel van Kathmandu. De busreis was weer een heel avontuur , want dit keer moesten we staan. Ik moest mijn hoofd schuin houden wilde ik niet tegen het dak aankomen, een kleinere Irina was wat handiger geweest hier in Kathmandu! Wat wel erg lief was, was dat een oudere man (zo rond de 60 jaar gok ik) voor mij opstond! Ik gebaarde van nee blijf maar zitten, maar hij stond erop dat ik ging zitten. Daar kunnen ze in Nederland nog wel wat van leren! Opstaan voor de jeugd, hoe leuk zou dat zijn! Haha grapje:)

Eenmaal aangekomen in Thamal moesten we nog ongeveer 15 minuten lopen naar de winkelstraat. Chloe en ik wilden onze afdingstrategieen, die we hier van onze docentes hebben geleerd, eens in de praktijk brengen. Allebei waren we op zoek naar een warme trui. Het is hier in huis namelijk steenkoud s avonds. Toen we onze truien eenmaal gevonden hadden, begon het afdingen. 2200 Roepie (22 euro) werd al gauw 2000 roepie. Sorry meneertje, maar dat is nog steeds te duur. Ik zei dat we wel even verder zouden kijken en dat bleek een goede strategie. Nu vroeg hij ineens hoeveel WIJ ervoor wilden betalen. Nou, 1500 roepie vonden wij een redelijke prijs. Uiteindelijk hebben we de truien voor 1600 roepie gekregen! Nooit gedacht dat ik zou afdingen, maar het ging hardstikke goed. Vaker doen dus! Op naar de tweede poging. Ik zag leuke armbanden en vroeg hoeveel ze kostten, 350 roepie per stuk. Chloe kreeg ze bij een ander winkeltje voor 100 roepie aangeboden. Uiteindelijk heb ik ze ook voor 100 roepie per stuk meegekregen, yeah! (h).

Vanavond ben ik helaas alleen thuis, want mijn huisgenote hier heeft mij verlaten. Ik moest vanavond dus in m’n eentje dahl baht eten, saai hoor zo. Dahl baht is rijst met linzen iets erover heen gegoten en nog een groenteprakje ernaast. Ik ben dat nu al zat, haha. Ze eten dat hier ‘s ochtends en ‘s avonds! Beetje teveel van het goede dus. Gelukkig kunnen we ‘s middags wel iets lekkers halen :) Vandaag hebben Chloe en ik samosa’s gehad: een Indisch gerecht, echt een aanrader! Het is trouwens spotgoedkoop om hier wat te eten. Gisteren een heel bord chow mein gehad en een glas drinken voor 70 roepie, 70 eurocent dus! Ik zou zeggen, kom hier allemaal heen dan kun je sparen!

Wat mij hier verder is opgevallen is dat er zoveel mensen met een mondkapje ronlopen. Het lijkt wel alsof ze bang zijn voor een landelijke griepepidemie. Het schijnt dat ze dat doen vanwege de stof dat hier rondvliegt. De lucht is hier inderdaad niet echt schoon, eerder supervies. Verder lopen er ook veel vrouwen met een sari, maar hun buik is dan ontbloot. Dat vind ik best apart, want shorts mogen dan weer niet. Ik laat liever mijn benen zien op straat dan dat ik in een naveltruitje ga lopen, maar hier is dat blijkbaar andersom, haha. Ook dragen baby’s en kleine kinderen al enorm veel eyeliner. Sophy (mijn docente) zei dat het tegen vuil was in hun ogen, maar volgens mij klopt dat niet helemaal. Wat verder ontzettend vervelend is, zijn de power cuts. Twee keer per dag zitten we hier zonder stroom, zo’n 10 uur op een dag! In Nederland is elektriciteit zoiets vanzelfsprekend.

Ik zal mij snel eens gaan douchen, er is eindelijk weer stroom! Ik zal jullie op de hoogte houden van het werk dat ik hier ga doen. Maandag begin ik namelijk in het disability center. We zijn gisteren even langsgeweest en ik denk dat het een hele uitdaging gaat worden. Jullie horen van me!

Liefs


  • 17 Maart 2012 - 15:31

    Dicky:

    Hoi Irien,

    Wat leuk om je avonturen te lezen! Veel plezier daar en hou ons op de hoogte!

    Groetjes, Dicky

  • 17 Maart 2012 - 15:38

    Laura:

    Leuk Irien!! :) en wat een lief mannetje, daar kunnen de bejaarden hier inderdaad wat van leren hahaha, nee grapje :P nou die mensen zijn al zo arm en dan ga jij ook nog eens afdingen! Haha. Of vinden ze het juist raar in Nepal als je dat niet zou doen? Lekker gevarieerd eten dus ;) heel veel succes vanaf maandag!! Groetjes van papa en mama :) xxxxx

  • 17 Maart 2012 - 15:42

    Lysanne:

    Irina je bent echt een goede verslag geefster, misschien moet je er iets mee gaan doen;p Heeeel veel plezier nog daar..

  • 17 Maart 2012 - 17:58

    Madelon Visser:

    Ik ga je volgen!!!!

    Xx succes!

  • 17 Maart 2012 - 18:14

    Beike:

    Bij het weer in Katmandu zag ik dat het overdag heerlijk warm is en de nachten koud! Veel plezier zul je dus dus wel hebben van je äfgedongen trui"! Brutalen hebben de halve wereld he? Ha,ha, mooi man. Flink doorzetten maar, dan wordt het leven straks in Nederland vast ook goedkoper voor jou! Leuk dat je een belgische reisvriendin hebt!Veel succes maandag!

  • 17 Maart 2012 - 19:58

    Kelly:

    Hey Irina! Wat goed, al meteen je afdinglessen in praktijk gebracht :D. Wel apart van die eyeliner bij zulke kleine kindjes, en niet erg effectief lijkt me. Veel succes/plezier morgen, en binnenkort maar even afdingen op een naveltruitje? Je moet je wel een beetje aanpassen natuurlijk! ;) XXX

  • 18 Maart 2012 - 13:45

    Trijnie En Anjo:

    Bijzonder dat het oude mannetje voor jou opstaat Irina. Hier, in the Netherlands, is het net andersom.
    Het eten is natuurlijk ook anders dan hier, kun je het verdragen? Geen last van de darmen gehad?
    Zo te lezen heb je het naar je zin en heb je, gelukkig, geen heimwee.
    Er valt ook zoveel te beleven en te zien. Je doet zoveel indrukken op.
    Maandag aan het werk, succes hiermee. Kun je, misschien, een keer een foto doorsturen?
    In Nederland is het winderig, fris en af en toe een buitje. Morgen gaan mama, Corrie en ik in Zeegse helpen.
    Daaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaag
    Irina, liefs.

  • 18 Maart 2012 - 14:54

    Irina Bonder:

    Bedankt voor jullie leuke reacties!:)

    Trijnie: heb nog helemaal geen last van mn buik gehad, best bijzonder want in Nederland heb ik bijna iedere dag buikpijn! Dahl baht doet mij blijkbaar goed haha.
    En heimwee heb ik wel een beetje hoor, vooral naar Joost. Ik zit hier savonds in mn eentje, omdat ik als enige vrijwilliger in dit huis verblijf. Dan ga je toch veel denken aan het thuisfront. Denk dat dat dinsdag veel minder gaat worden als Chloe hier gezellig komt wonen:)
    Ik zal proberen een keer een foto te plaatsen, gaat wel lastig worden want deze pc's zijn ook niet al te best haha. Usbpoort ligt eruit namelijk.
    Doe de groetjes aan Anjo en aan Corrie en mama morgen (en opa en oma) ! xxx liefs Irina

  • 18 Maart 2012 - 19:57

    Sjef Verpaalen:

    Beste Irina,
    Leuk om je eerste indrukken te lezen. Je hebt een aardige manier van schrijven en, dat is zeker opvallend voor iemand van jouw leeftijd, zonder taalfouten. Ik hoop dat je bij je verslagen ook je emoties blijft opschrijven, dat maakt ze zeker nog interessanter.
    Sjef Verpaalen - Utrecht.

  • 19 Maart 2012 - 22:19

    Dineke:

    Hoi meid,
    Geweldig om te lezen allemaal!
    Ik probeer je te volgen dus blijf schrijven
    Dikke x dien

  • 20 Maart 2012 - 21:13

    Robert:

    Hoi Irina,

    Wat een mooie en intense belevenissen daar! Het is fantastisch om te zien hoe je het eigen leven gaat waarderen als je weet hoe het daar alemaal reilt en zeilt. Afdingen zit niet in onze cultuur verweven, daar is het vaak een belediging als je het niet doet. Stroom wat hier in het "mooie" Nederland 24 uur per dag beschikbaar is, is daar een onmogelijke opgave door de infrastuctuur van het elektranet....

    Om van de gelegenheid gebruik te maken.... kan ik voor 130 mensen een restaurant afhuren....

    hahaha

    Groetjes van Marijke en Robert

  • 21 Maart 2012 - 21:58

    Telie En Theo:

    Hoi Irina,

    Wat leuk dat je een vriendin hebt daar, gezellig. Van Joost hoorde ik dat het werk niet helemaal naar wens verloopt, ook wel lastig natuurlijk met de taalbarriere. Ik print jou verhalen uit voor Oma, vindt ze heel erg leuk om te lezen, groetjes van beide oma's.
    Het is hier heerlijk lente-weer.
    Veel plezier,

    Liefs, Telie en Theo

  • 22 Maart 2012 - 03:16

    Irina Bonder:

    Hee Theo en Telie!
    Het werk bevalt mij inderdaad niet zo. De taalbarriere maakt het nog lastiger om met ze te werken. In mijn volgende blog zal ik er wat meer over schrijven :). Wat leuk dat je mijn reisverslagen uitprint voor oma de Haan! Doe ze beide maar even de groetjes terug:)
    Heerlijk lenteweer daar in NL dus! Hier in Kathmandu is het warm, 30 graden, maar kan hier helaas niet met korte broek gaan lopen.

    xx liefs Irina

  • 22 Maart 2012 - 03:17

    Irina Bonder:

    Dien, wat leuk dat je me volgt! :D xxx!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nepal, Kathmandu

Irina

Actief sinds 25 Feb. 2012
Verslag gelezen: 414
Totaal aantal bezoekers 15765

Voorgaande reizen:

12 Maart 2012 - 08 Mei 2012

Nepal en Thailand

Landen bezocht: