Eerste daagjes Pepsi-Cola! - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Irina Bonder - WaarBenJij.nu Eerste daagjes Pepsi-Cola! - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Irina Bonder - WaarBenJij.nu

Eerste daagjes Pepsi-Cola!

Door: Irina

Blijf op de hoogte en volg Irina

14 Maart 2012 | Nepal, Kathmandu

Namaste!
Zoals beloofd hier een update van mijn tijd in Nepal. Dinsdagmiddag ben ik aangekomen op het vliegveld in Kathmandu en ben ik naar mijn gastgezin gebracht in de wijk Pepsi-Cola, haha leuke naam. Ik verblijf in het Volunteer Society Nepal huis samen met andere vrijwilligers die komen en gaan (tot nu toe heb ik alleen nog maar vrijwilligers zien gaan helaas).

Gisteren is mijn introductieweek begonnen en ben ik aan mijn Nepalese taalles begonnen. Ik weet nu hoe je in het Nepalees de standaard dingetjes vraagt, zoals 'wat is je naam?' en 'hoe gaat het?', maar ook hoe je moet onderhandelen als je iets te duur vindt (wat nog wel van pas kan komen denk ik). Na de taalles ben ik met mijn docente de stad in geweest. We zijn naar Pashupatinath geweest. Dit is de belangrijkste Hindutempel in Nepal en ligt aan de heilige Bagmati rivier. Hier worden dagelijks mensen gecremeerd. Compleet anders dan in Nederland gebeurt dit voor de ogen van de familieleden en tevens voor de ogen van de toeristen. De doden worden niet in een kist gecremeerd, maar worden in een soort van oranje zak gewikkeld. Ze worden eerst overgoten met water uit de heilige rivier en nadat een aantal rituelen zijn uitgevoerd, worden ze gecremeerd. Ik vond dit heel indrukwekkend om te zien. Nepalese mensen gaan zo anders met de dood om dan mensen in Nederland.

Vandaag ben ik samen met een nieuwe vrijwilliger en mijn taaldocente naar Patan geweest, een van de 3 koningssteden van Nepal. Hier zijn we naar het Durbarplein geweest, waar supermooie tempels en paleizen staan.

De busreizen zijn hier een heel avontuur. Als je lijn 11 of 15 naar het Zernike al druk vindt, moet je hier eens komen haha! Hier hebben bussen de grootte van een VW-busje en daar zitten dan zo'n 20 tot 25 mensen in!
En hoe de mensen hier rijden! Jeetje, kriskras door elkaar. Totaal geen structuur en continue getoeter.
Wat me verder nog is opgevallen is hoe vies de stad is. Overal ligt vuil en mensen gooien van alles op de grond, best wel jammer.

Het is hier inderdaad een compleet andere wereld, maar tot nu toe bevalt het me zeker! Ik vind het super om te zien hoe mensen hier leven, wat een mooie steden ze hier hebben en hoe alle kindjes je aanspreken op straat om te laten zien hoe goed ze Engels kunnen.

Snel weer zal ik een blog plaatsen over mijn belevenissen hier!

Daaaag!

  • 15 Maart 2012 - 14:05

    Vera:

    Super leuk allemaal irien!!

  • 15 Maart 2012 - 15:35

    Mama En Laura:

    Is het daar zo duur dan? :P mama zegt dat je t mooi hebt geschreven!! Leuk! :D veel plezier nog en spreek je gauw weer! xxx

  • 15 Maart 2012 - 15:56

    Kelly:

    Leuk om een post van je te lezen, en ik ben het eens met Ali; je schrijft mooi :). Wel een andere wereld ineens hé, maar fijn dat je niet helemaal in een cultuurshock zit. Veel plezier de komende dagen, en ik wacht met smart op je volgende post :D X Kelly (en vooruit; Jilles ook haha)

  • 15 Maart 2012 - 21:23

    Telie En Theo:

    Leuk om wat van je te lezen.
    Een heel andere cultuur he, geniet ervan.
    Tot gauw, XX

  • 15 Maart 2012 - 22:22

    Trijnie En Anjo.:

    Indrukwekkend allemaal Irina. Nepal is een totaal andere stukje wereld dan Nederland. Wij krijgen producten van Nepal in de Wereldwinkel. Zo te lezen heb je je al aardig ingeburgerd. Voel je je al een ietsje pietsje een Nepaleze? Stonk de crematie ook? Bij ons gaan ze in een oven, daar in de buitenlucht. Geniet van alle indrukken daar en wij kijken uit naar je volgende reisverslag. Liefs van ons.
    Daaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaag.

  • 16 Maart 2012 - 11:16

    Irina Bonder:

    Haha nee het is hier niet zo duur Laura. Spotgoedkoop! Vandaag geluncht (met noodles en drinken) voor minder dan een euro! Haha.
    Maar de bevolking hier vraagt bijna het dubbele aan toeristen voor souvenirs bijvoorbeeld. Dus je moet wel afdingen:)

  • 16 Maart 2012 - 11:18

    Irina Bonder:

    Trijnie: ik voel me nog niet echt een Nepaleze! Haha, vandaag liep ik ook met Chloe (een Belgisch meisje dat hier ook zit) door de stad en ze kijken allemaal heel erg naar ons!
    De crematie stonk inderdaad wel haha! Er werden ook wel 4 mensen tegelijk verbrand.

  • 16 Maart 2012 - 21:22

    Beike.:

    Wat heb je al een boel gezien en beleefd! En ik begrijp dat je samen met je gastgezin in het Volunteerhuis woont?En dat je (gokje) engels spreekt met je docente? Mooi dat je een computer hebt gevonden. Het was hier gisteren lekker weer: Het voorjaar komt er aan. Jouw vader was eergistereavond nog een poosje bij ons. Gezellig.Nou Irina, hou de broodnodige hygiene maar in de gaten en geniet lekker verder. Ik google zometeen even om te zien wat voor weer jij daar hebt!Tot lezens!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nepal, Kathmandu

Irina

Actief sinds 25 Feb. 2012
Verslag gelezen: 408
Totaal aantal bezoekers 15766

Voorgaande reizen:

12 Maart 2012 - 08 Mei 2012

Nepal en Thailand

Landen bezocht: